Any Belgian Flow Hive Keeper ? Des Belges qui utilisent la Flow Hive ? Iemand uit België met de Flow Hive?

Bonjour, Hallo,

J’aimerais bien partager mon expérience avec des Belges qui possèdent une ruche Flow Hive.
Ik zou graag ervaring willen uitwisselen omtrent de Flow Hive met andere Belgische imkers.

Meilleures salutations,
met vriendelijke groeten,

France Beernaerts

Bonjour France,

Moi, j’ai aussi une ruche Flow Hive.
Je n’ai pas déjà mis le super.

Vous habitez dans quelle région? Flamand? Francais?

Hallo France,

Ik heb ook een Flow Hive-kast.
De Super (honingzolder) heb ik nog niet gebruikt.

In welke regio woon jij? Vlaamstalig? Franstalig?

Bàv,
Mvg,

Frederik Dauw

Hallo Frederik,

Ik woon dicht tegen Charleroi. Ik spreek zowel Frans als Nederlands. Ik ben oorspronkelijk van Gent.
Het is voor mij heel leuk als er ook andere Flow-hivers in België zijn want dan kunnen wij uitwisselen over hoe het allemaal gebeurt.
Ik heb mijn Flow-Hive sinds maart van vorig jaar en ben gestart met een koningin, 2 ramen met broedsel en 2 ramen stuifmeel. Mijn bijen zijn Buckfast bijen. Maar in april-mei was mijn kolonie bijen nog niet groot genoeg om lentehoning te krijgen. Daarna heb ik wel een tweede broedkamer geplaatst. Maar in juni was het vorig jaar veel te koud (onder de 13 graden) dus heb ik ook geen zomerhoning gehad. We hebben zelfs de bijen glucosestroop moeten geven in juli want ze hadden niks te eten. Ze hebben de winter goed doorgemaakt en waren heel actief toen het enkele weken geleden mooi weer was. We hebben dus de super geplaatst. Maar ondertussen is het weer heel koud geweest. Hopelijk kan ik voor het eerst honing oogsten binnen de twee weken…

Mvg,

France

Envoyé de mon iPad

Hallo France,

Ik woon in Burdinne, op zich niet zo ver van Charleroi.
Ik ben nu net gestart met mijn eerste volkje. Ze zitten momenteel nog in een andere kast en worden zondag overgeplaatst naar de Flow-Hive kasten.
Ik zal dus zeker nog geen honing hebben, misschien deze zomer, maar ik vrees dat er dit jaar enkel broed zal zijn, met mogelijks uitbreiding van het volkje.

Ik ben heel benieuwd naar het de reactie op de honingzolder, het lijkt mij niet evident dat de bijen die plaats gaan accepteren, maar heb er vertrouwen in!

MVG,

Frederik

Hallo,

Leuk om te zien dat er al Belgen zijn die dit systeem al gebruiken…Ik ben van Ronse en denk er sterk aan om ook te starten…

mvg

Hallo, hier nog een vlaming (Gelrode), die zonet de kraan nog eens open gezet heeft :slight_smile:

Dag imkers,

Ik ben ook van plan om eindelijk te beginnen met deze fantastische hobby. Wat is jullie ervaring met de flow hive? Iemand de tweede versie al gekocht? Waar hebben jullie de Flow Hive gekocht?

Met vriendelijke groeten,
Niels

Hallo Niels,

Ik heb zo’n vier jaar geleden een flow hive aangeschaft : rechtstreeks in Australië want ik had toen meegedaan aan hun crowdfunding.

Daar ik een beginneling was heeft de flow hive eerst in de tuin van een vriend gestaan, die zelf professionele imker is. Hij heeft de flow hive getest en ik ook.
Maar het is ons niet gelukt om de beien in die speciale plastieken honingraten te doen stijgen. Mijn vriend imker vermoedt dat dat iets te maken heeft met het feit dat het diameter van die plastieken cellen ietsje groter is dan die van de bijen van bij ons. Wij hebben het geprobeerd met Buckfast bijen. Daarnaast is er ook dat het seizoen bij ons in België vlug voorbij is. Vanaf +/- 21 Juli is het ongeveer gedaan met het oogsten van honing. En we zagen dat op de lange duur enkele bijen toch begonnen te komen in de Flow super. In Australië waar het veel warmer is kunnen de bijen nog zeker maanden meer oogsten. Maar bij ons moeten wij behandelen tegen de varroa en ons bijenkorven voorbereiden op de winter.
De bijen zijn ook niet echt zot op plastiek; zij maken normaal gezien zelf de bijenraat in was. Maar blijkbaar werkt de Flow Hive toch, alvast in warme gebieden.

Dit heeft niet meegenomen dat ik toch lessen ben gaan volgen over imkeren en nu 3 -4 bijenkorven in mijn tuin heb staan.

Wat je ook beslist, ik raad je aan om lessen te volgen en boeken te lezen en je ook tE laten helpen door een imker in de buurt. Er zijn ook veel groepen over imker op Facebook.

Veel succes ermee.

Mvg,

France Beernaerts
(Ik woon in de streek van Charleroi).

Envoyé de mon iPad

Hoy
hoe zijn jullie ervaringen na de flow hive enkele jaren te hebben gebruikt?
Iemand recent hive gekocht?
Groete Ben

Hallo,
Ik ben ook beginnende imker die volop bezig is met een imkercursus. Ik overweeg sterk om een Flow Hive te kopen als eerste bijenkast. Alle info is welkom, zeker van andere Belgen die aan het avontuur begonnen zijn! De posts hier op dit forum lijken me wel al wat ouder te zijn, maar ik hoop hiermee wat meer activiteit uit te lokken :slight_smile:

Groetjes,
Yasmina

Hallo France,

Leuk om te lezen dat jij begonnen bent met de Flow Hive. Ik overweeg ook sterk om er eentje te kopen als beginnende imker. Hoe gaat het nu met jouw Flow? Is het probleem met de bijen die de plastieken honingraten minder graag hebben opgelost geraakt? Heb je al het plezier gehad om honing te oogsten?

Alle info en ervaringen zijn welkom :slight_smile:
Groeten,
Yasmina