Danmark s Flow Hive Bee keepers

Har modtaget mit flow hive og vil gerne i kontakt med andre. Jeg er ny biavler så alt er nyt, og tænker det kunne være interessant at finde hinanden til udveksling af erfaringer og oplevelser.

1 Like

“Received my flow hive and would like to connect with others. I am new beekeeper so everything is new, and thinking it would be interesting to find each other for the exchange of experiences and experiences.”

Don’t you love Google translate

Welcome @Sabina
You have come to the right place. Most of us are new but there are enough with the knowledge and experience to steer us along the right path. You might be a bit of a disadvantage though I you can’t read English.

2 Likes

Google is great until I try it with Vietnamese. Then it sucks at BEST !

1 Like

Yip ! A bunch of new bees or people that’s been away from it so long … I’ve forgotten or is that a Senior Moment ?!

Hej Sabina
Jeg har modtaget mit flow hive i slutningen af januar, og er også helt ny biavler. Jeg blev så fascineret af flow hive, at jeg bare måtte eje et! Jeg har nok ikke tænkt så meget over, om jeg egentlig har lyst til at være biavler. Men nu har jeg meldt mig ind i Dansk Biavlerforening og har meldt mig til et begynderkursus i Roskilde. Hvor hen ad i landet bor du?

Jeg har også lige modtaget mit hive og glæder mig til at få lavet min bigård er i påsken. Jeg er fra Slangerup og har ikke kendskab til at holde bier endnu. Har meldt mig til et begynderkursus for at lære det grundlæggende og kører til et foredrag på Møn, hvor jeg skal høre om at holde bier på biernes præmisser.
Jeg ved jeg kommer til at have bier på min egn måde, men har brug for at indhente basis viden.
Jeg glæder mig meget til alt det nye, men synes også det er en lidt stor mundfuld, men indtil videre hænger jeg på. Jeg tænker det er til at lære og da bier altid har fascineret mig, glæder jeg mig til at fordybe mig mere i deres liv og give dem hjem her hos mig også. jeg greb chancen da den opstod tror jeg.

hej har længe haft en drøm om egne bier i haven og er også helt ‘grøn’ på området. flow systemet virker som det perfekte valg for en nybegynder som ikke har behov/lyst til at have en masse udstyr. hvilke tanker har i gjort jer som nybegyndere, skal de stå på en mark/ved skov eller blot i jeres egen have inde i byen ?
jeg bor i rødovre, men har også et sommerhus i hundested og kunne vildt godt tænke mig at prøve biavl.
del gerne ud af de (formodentlig) få erfaringer i allerede har fået :sunny:

Hej Sabina
Jeg vil gerne høre mere om det foredrag på Møn om at holde bier på biernes præmisser. Hvor og hvornår og hvem står bag? Hvis jeg kan få det til at passe ind, vil jeg meget gerne med.

Jeg har ikke tænkt så meget over endnu, hvor mine bier skal stå. Jeg bor på en lille landejendom på 11 hektar, så her er mange muligheder. I forhold til pasning tænker jeg at det er nemmest, hvis de står et eller andet sted i haven. Men om det er det ideelle for bierne ved jeg ikke. Vi har også en lille skov og selvfølgelig marker. Generelt mangler vi nok at få lavet planer for, hvor vi vil have hvad. I øjeblikket har vi kun 5 høns og nogle katte. Hønsene flytter vi rundt i haven, og kattene lever deres eget liv. På sigt har vi planer om at anskaffe grise, kaniner, kyllinger etc. + at få plantet en masse frugttræer og nøddebuske + at få gravet vandhuller.

Foredraget på Møn fandt jeg på FB.
Det hedder Foredrag om Natur lig Beekeeping , noget i dn stil.
Det holdes af Peter Henriksen Torsdag d. 3. marts på Klostervej 60 . 4780 Stege.
Håber du kan finde den. Mine noter ikke helt læselige.

Det lyder hyggeligt med jeres planer.
Kh Mia

Hej Niels
Jeg skal have mit hive i haven. Har været længe om at finde ud af hvor i haven, så de for ro nok. det er lidt spændende om det sted jeg nu har tænkt på, også er ideelt nok til bierne, men det er det bedste bud je har Ellers må jeg flytte dem næste vinter, når jeg har lidt mere kendskab til det hele.
Det er lidt svært at forestille sig hvor meget de fylder og hvor meget plads de skal have at flyve ind og ud på, men nu springer jeg ud i det.

Hej med jer
Jeg har også bestilt et komplet sæt, som de forventer at afsende i april 2016
Jeg er HELT nybegynder, og deltager i et begynderhold, afd Hjørring
Jeg er sgu lidt spændt på om de stakkels bier kan klare vores kolde vejr,
jeg tænker på om trækassen er tyk nok/isoleret nok, den kan jo ikke være så lun som en i flamingo

Jeg har også meldt mig til et begynderkursus, så jeg kan få lært en Bi ABC. Det er vist nødvendigt da jeg også er helt ny. Jeg kørte til et foredrag i sidste uge for at høre, hvordan man kan holde bier på mere naturlig måde og lytte til erfaringer i at blande sig så lidt som muligt. Jeg vil gerne tilstræbe den vej, hvor jeg selv lader min familie dele sig hvis den bliver for stor, lade dem spise deres egen honning i vinteren og kun høste overskuddet og finde alternativer til at håndterer eventuelle sygdomme og mider. jeg vil ikke bruge gift, Så jeg tager det som en udfordring at finde nye og andre måder at gøre det på.
Men at tilstræbe at have en sund, ikke stresset bifamilie er det jeg har som fokus.
Jeg er også lidt bekymret for om der skal mere isolering til dem om vinteren, men vil måske prøve at lave noget overdække af en art. Jeg så at andre kasser var isolerede, så det skal jeg undersøge nærmere.
Jeg har fået mit Hive og fået det olieret og sat ud i haven.

Det lyder spændende, med den alternative måde at holde bier
Jeg kom til at bestille et bistade mere, inden jeg har modtaget det første
Nu venter jeg bare

Jeg har også tænkt det var smartere at have 2 stader, så man havde et ekstra hvis familien delte sig eller den ene familie ikke overlevede vinteren. Tror det er perfekt med 2 stader. Må se om jeg kan finde et ekstra en dag :slight_smile:

Hej @Sabina @bo9850 . Bare læse et par af dine indlæg , og hvis du kunne skrive på engelsk, vil du få meget mere hjælp og forslag til dine spørgsmål. Der er sådan en forskelligartet medlemskab af dette forum fra hele verden, og jeg har fundet det at være yderst nyttigt at få mig i gang i år i biavl .

Skål
busso

1 Like

Hi all,

I’m sorry to write in English. I am from Holland and just moved to Denmark 2 weeks ago. I bought 3 Flow frames when I was in Holland and finally hope to put them in a beehive in Denmark! How are the experiences with the Flow frames in Denmark?

I will order a Langstroth beehive in Holland and pick it up at Easter.

I have seen some beehives in Denmark and notice most are made of styrofoam plastic. This is to keep the heat in and the cold out I assume?

I was wondering the exact size of a frame in Denmark so I can see what hives it is compatible with. Can some of you experienced beekeepers in Denmark give me this information?

Anyone living near Billund?

Hope to find a local beekeepers association soon and get in contact with some beekeepers.

I started beekeeping when living in Kenya: www.bit.ly/beekeepingkenya

This Langstroth Bee Hive gives two sizes for hives in Denmark. The 13 frame Langstroth seems to be the closest to the Australian Langstroth on which FlowHive was developed. However not sure how 13 frames fit.

Jeg er meget fascineret af konceptet, og har selv overvejet køb af en Flow Hive. Mon der er nogle med en stad, eller med planer om en, i Nordjylland? Det ville være sjovt at se og høre om hvordan det helt præcis virker, og hvordan etablering er gået.

Hej Sabina

Er du kommet godt I gang med din flowhive?
Jeg tænker at bastille en I løbet af sensommer/efterår og så starte langsomt op.
Jeg er også helt ny biavler (kommer fra Ølstykke) og er meget interesseret I at høre om du er kommet godt igang, og om flow hive virker så fint som på filmen, her I de lidt koldere luftlag.

Glæder mig til at høre fra dig.

Hej

Jeg overvejer at købe en flowhive har du fået den til at virke her I Danmark og er honningne til at tappe af?

Tak for svaret.

Mvh
Dorte