Flow in Norway?

Hi.

Starting my bee-career now this year. Found this wonderful site yesterday and are planning to buy a flow beehive.

I live in Norway, Telemark. Any other beekeepers here that have experience with flow?

Greetings

Nina

1 Like

Hello!
I live in Maridalen and I have just ordered my first flow AS well!
Er du fornĂžyd med systemet?

David

Hei!

Jeg bor i nedre Telemark. Har bare én Flow-kube forelÞpig, men satser pÄ Ä utvide sÄnn smÄningom.

Hilsen Eirik

hei.
Vi overvejer at kjÞpe en flow hive. Bor i Troms. Har noen av dere erfaring med lynghonning pÄ hÞsttrekket og hvordan det flyter i flow hive? Eller om isolering og vinteroverlevelse er like god i flow hiven?

Hilsen Ellinore

Hei, hvilken kube bruker du i Telemark? Vurderer Ă„ kjĂžpe med plass til 7 rammer. Hvilken erfaring har du ?

Jeg bruker den opprinnelige med 6 flow-rammer. Jeg skaffet meg flere (4-6) kuber, sÄ jeg har litt ulike konstellasjoner som er tilpasset Flowsystemet. Men det er mest for gÞy. Bruker bÄde norske mÄl og Langstroth (LS) her, litt om hverandre, inkludert et par horisontalkuber.

Er ikke helt sikker pĂ„ om jeg vil anbefale dette i Norge. AltsĂ„, jeg liker det fordi jeg liker Ă„ eksperimentere litt, men det er veldig tungvint fram til du fĂ„r alle bifolkene over pĂ„ LS— svake bifolk og sen utvikling gir deg utfordringer—og det er en kort sesong sĂ„ det gjelder Ă„ treffe med trekk og vĂŠr nĂ„r du setter pĂ„ Flow-skattekassa. Har hĂžstet en del erfaringer her, men ikke sĂ„ mye honning.

takk for svar :slight_smile: da fÄr jeg tenke litt hva jeg gjÞr. Meldt meg pÄ birÞkterkurs nÄ fra tirsdag sÄ fÄr jeg hÞste litt erfaringer der ogsÄ!

Bikurs er bra! Og det er kult system, mener ikke egentlig Ă„ disse det.

Et alternativ jeg kanskje hadde gÄtt for om jeg hadde begynt med dette nÄ er Ä spesialsnekre kuber som passer pÄ de norske rammene (fjerne noen rader i flow-rammene). Men det forutsetter jo at man har lyst til Ä snekre og mekke litt


Men det er jo veldig dyrt med Flow-systemet, og jeg skal jo innrÞmme at mye av appellen er at kubene ser utrolig flotte ut som de er (som LS). Det er jo smykker i hagen, i motsetning til standard norske kubemÄl som i beste fall ser ut som drabantbygg fra 1960-tallet (men det er jo bare min mening, altsÄ).

Ønsker deg uansett lykke til!

Hei, jeg bor i Porsgrunn og har nÄ fÄtt min fÞrste flowhive som jeg har planer om Ä sette ut til vÄren.
Har forhÄpninger om at den kan gi litt honning etter hvert og ikke minst lÊre neste generasjon litt om bihold og hvordan de jobber.