Flow in Norway?

Hi.

Starting my bee-career now this year. Found this wonderful site yesterday and are planning to buy a flow beehive.

I live in Norway, Telemark. Any other beekeepers here that have experience with flow?

Greetings

Nina

1 Like

Hello!
I live in Maridalen and I have just ordered my first flow AS well!
Er du fornøyd med systemet?

David

Hei!

Jeg bor i nedre Telemark. Har bare én Flow-kube foreløpig, men satser på å utvide sånn småningom.

Hilsen Eirik

hei.
Vi overvejer at kjøpe en flow hive. Bor i Troms. Har noen av dere erfaring med lynghonning på høsttrekket og hvordan det flyter i flow hive? Eller om isolering og vinteroverlevelse er like god i flow hiven?

Hilsen Ellinore

Hei, hvilken kube bruker du i Telemark? Vurderer å kjøpe med plass til 7 rammer. Hvilken erfaring har du ?

Jeg bruker den opprinnelige med 6 flow-rammer. Jeg skaffet meg flere (4-6) kuber, så jeg har litt ulike konstellasjoner som er tilpasset Flowsystemet. Men det er mest for gøy. Bruker både norske mål og Langstroth (LS) her, litt om hverandre, inkludert et par horisontalkuber.

Er ikke helt sikker på om jeg vil anbefale dette i Norge. Altså, jeg liker det fordi jeg liker å eksperimentere litt, men det er veldig tungvint fram til du får alle bifolkene over på LS— svake bifolk og sen utvikling gir deg utfordringer—og det er en kort sesong så det gjelder å treffe med trekk og vær når du setter på Flow-skattekassa. Har høstet en del erfaringer her, men ikke så mye honning.

takk for svar :slight_smile: da får jeg tenke litt hva jeg gjør. Meldt meg på birøkterkurs nå fra tirsdag så får jeg høste litt erfaringer der også!

Bikurs er bra! Og det er kult system, mener ikke egentlig å disse det.

Et alternativ jeg kanskje hadde gått for om jeg hadde begynt med dette nå er å spesialsnekre kuber som passer på de norske rammene (fjerne noen rader i flow-rammene). Men det forutsetter jo at man har lyst til å snekre og mekke litt…

Men det er jo veldig dyrt med Flow-systemet, og jeg skal jo innrømme at mye av appellen er at kubene ser utrolig flotte ut som de er (som LS). Det er jo smykker i hagen, i motsetning til standard norske kubemål som i beste fall ser ut som drabantbygg fra 1960-tallet (men det er jo bare min mening, altså).

Ønsker deg uansett lykke til!

Hei, jeg bor i Porsgrunn og har nå fått min første flowhive som jeg har planer om å sette ut til våren.
Har forhåpninger om at den kan gi litt honning etter hvert og ikke minst lære neste generasjon litt om bihold og hvordan de jobber.