Danmark s Flow Hive Bee keepers

Hej Dorte
Ja, jeg er kommet rigtig fint i gang.
Jeg fik stadet stillet op og ledte på nettet efter små bifamilier på longstog rammer, så familien sad på de rigtige rammemål.
Jeg fik en biavler til at hjælpoe mig med at flytte dem over og så begyndte de at tage området til sig.
Jeg meldte mig til et begynderkursus i biavl for at lære om bier og det var godt, for der er noget mere at tage hensyn til end jeg først troede.
Jeg udvidede med en ekstra yngelkasse og satte senere flowhivet på og har tappet 2 gange.
Det fungerer fint og jeg valgte at tappe de 2 midterste tavler først for dem vidste jeg var forsejlede.
Ugen efter tappede jeg de 2 næste tavler, men var måske for hurtig. Tror ikke tavleren har været helt så forsejlede for honning vr mere flydende. Vandholdig. Det kan gå ud over holdbarheden.
Tror nu ikke det holder så længe.
Jeg har indtil nu tappet 2 gange. første gang fik jeg 1,5 liter og anden gang 2,3 liter.
Kh Mia

Hej Busso
Jeg kan desværre ikke skrive på engelsk. Det går ok at læse og forstå det meste, men det er svært at skrive og jeg får det aldrig gjort.
Jeg håber at goggle translate kan hjælpe .
Kh Mia

Hej Mia

Det lyder bare super, jeg starter med indkøb her efter sommerferien.
Så tager jeg div. kurser når de starter op igen, så jeg er klar med bier næste sæson. Har også tænkt mig at købe en ekstra ynglekasse, har du købt den fra flowhive også eller en normal fra longstog? (skulle vist være bedre isoleret til vinteren).
Vender tilbage når jeg har fået styr på mit udstyr senere hvis jeg må, det er dejligt at kunne træke lidt på andres erfaringer og sparre lidt :smile:
Kh
Dorte

Ingen problemer @Sabina jeg ville bare sige , at den meget store flertal af stillinger til forummet er på engelsk , og hvis du skriver din besked og oversætte til engelsk og sende det vil du få mange flere replys . Selvfølgelig er du så nødt til at oversætte replys .I øjeblikket i Frankrig, men jeg vil være i Odense i juli på ferie med konen så håber at se nogle af Danmark i kødet så at sige.

busso

Hej Busso

Du skal være velkommen her hvis I kommer forbi nord Sjælland. Bor nær Slangerup.
Vi er flere her i området med et flowhive. Nogle nyere end andre. Kh Mia

Hej Niels
Er du kommet igang?
Jeg går med tanker om at anskaffe et FLOW hive - inspireret af en australsk veninde.
Vi har sommerhus i Kikhavn og vil høre om du har tid og lyst at fortælle om dine erfaringer ?
Kærligst
Sara

Hej derude
Jeg er igang med min første sæson med Flow hive.
Det er desværre ikke gået helt som forventet.
Jeg fik en god stærk familie i midten af maj, med masser af yngel. Satte en ekstra yngel kasse på, og kort efter mine flow frames.
Omkring Sankt hans var der fuld fart på familien, med næsten begge yngelkasser fyldte plus et på rammer med honning. Bierne var gået godt igan med at preparerer flow rammerne, og forsegle dem med bivoks i sprækkerne,men ikke begyndt at fylde dem.
I starten af august var de stadig ikke gået rigtig igan med af fylde flow rammerne. De havde måske fyldt 20-40 celler på 2 af rammerne. :disappointed: Der var heller ikke kommet mere honning i yngel kasserne - nærmest tværtimod.
Jeg har led efter en årsag til dette, og naturligvis tænkt på om bierne ikke kan lide mine flow rammer, som jeg både har præpareret med voks og honning.
Jeg tror, at årsagen skal findes i vores atypiske sommer. En rigtig god forsommer med sol og varme i maj og starten af juni, hvor familien voksede voldsomt. Herefter blev vejret dårligt og trækket gik ned. Det træk der alligevel har været, er gået til at brødføde familien, men da den er rigtig stor, har det ikke været nok til også at bygge et forråd op. Jeg kommer ikke til at høste noget som helst honning i år, hverken fra flow frames eller de traditionelle.
Jeg har talt med andre i min biavlerforeningen, og de fleste har oplevet det samme i deres konventionelle bistader. Honning høsten er ca halv så stor som sidste år.
Jeg håber, at det er forklaringen, og ikke at bierne ikke kan lide mine flow frames :pray: og satser på, at næste år bliver bedre. Mine bier står i Rågeleje.
Lad mig høre, om nogen har den samme oplevelse.
Jakob

Hi Jacob,
If you put this into the search bar (click on the magnifying glass top right corner) and type in
bees not filling flow frames Then start copy and pasting into a a translator. There is quite a bit on this but the search has to be in English.

Brug en oversætter til at læse dette indlæg , ( der er masser af gratis oversættere til at gå ind på din browser) . Og ja vi fik en smag af våd sommer vejr under vores 8 dages ophold i Odense . Havde en stor tid der.

Hilsen

busso.

1 Like

Hej Jacob
Også jeg har lige startet med en lille familie Buckfast/Carnicabier her i juni måned og sommeren har ikke været gunstig for de ny opstartede stade. Jeg har siden juni måned fordret med Apifonda og agte at forsætte til næste forår.
Her i dag har jeg fjernet Flow-Cassetten fra staden (den var helt tom) og “nøjes” kun med ynglekassen.
MEN min nabo som started i forår men et Flow stade har haft stor succes og har mindst tappet 10-12 kg. Også den stade er “vinter klargjort” mens de Tungstads ved siden af lider noget så grusomt. Har læst at en familie skal have mere tid til at vænne sig til Flow-cassetter…deres duft skal afsættes på plastikken før at de deponerer deres foråd…til gavn for os.
Gør som mig…fat mod og håber på en bedre 2017.
mvh Nich

Hej Jacob
Jeg har haft held med mine som også var en lille familie jeg købte i maj.
Jeg gjorde ikke noget ved flowhive rammerne og har høstet to gange.
Ialt 5,2 liter.
Har taget flowhive af idag og sat det på en bitømmer. Det virkede let. Tror
de har tømt det. Må se i morgen. De er åbenbart sultne efter den kolde
periode.

Hej Nick
Tak for din opmuntring :smiley:
Mine bier virker nu rimelig interesseret i flow rammerne. Som sagt har de prepareret cellerne med bivoks og propolis, og har dog også fyldt nogle få celler (som du kan se på billede). Så jeg tror, at de har accepteret flow rammerne, men bare ikke har noget at fylde i dem.
Jeg går igang med fodring og indvintering i næste uge, og fjerner flow rammerne.
Og så håbe på bedre tider næste år :smiley:

Hi Busso,
I’m interested in local feedback, so I don’t need to go to the big international forum.
But thanks anyway :+1::blush:

Klar til vinter

1 Like

Er nysgerrig på om du har lavet ekstra isolering under taget eller det er
til foder.
Hvordan har i grebet det an?

Hej Sabina, det er en kombineret foder og varroamider kasse. Det runde “Stempel” lignede ting er til at lukke foderhulet når fjerner/skifter Apifonda’en
Plastikbøtten er beregnet til myrersyre behandling af varroamiden og gitteret er for at fordelle syren ned i ynglekassen.
I låget har brugt 20 mm “flamingoplade” for at lune lidt.
Det hele er fremstillet i 19 mm birkfiner og passer på de andre moduler.
Det er mening at til næste år vil jeg fremstille 3 stk hel bistader og blot købe flow kasserne.

Hej Nick
Det ser rigtig godt ud med den løsning.
Jeg tænker få lavet noget lign, som så kan indeholde isolering til vinteren.
Jeg tænker overvintre på 2 rammer men isolere taget, og har planer om noget strådækning af siderne. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg gerne vil overvintre på 2 rammer, men det virker mest rigtigt for mig.
Gad vide om jeg er den eneste med den ide.
Jeg vil så hjælpe med bedre isolering, så de ikke skal bruge så meget energi på at holde stadet varmt.

Jeg har taget flowhivet af nu og tømt for det sidste honning. ikke meget men 5 pæne glas af den mørkeste og meget aromatiske honning.
Jeg havde taget flowrammerne ned i vores glashus for at tømme dem og skulle dagen efter finde ud af hvordan jeg kunne rense dem til vinteren.
Men men - bierne fandt dem og hele glashuset summede at bier om morgenen, der hentede rester hjem til stadet. Det var ikke så godt. Det var en lidt svær dag i går med bier sejlende søgende om huset og de var allevegne, men nu er der er kommet ro på igen.
Pyha.
Den havde jeg ikke lige set komme.
I går aftes sent havde de fleste forladt rammerne. (nu rensede for rester og voks) og rammerne blev lukket ind i bryggerset. Sikken historie.
Der er meget at lære som ny beekeeber

Vi vil også lave et stade mere og tilkøbe 6 flowrammer, så vi har 2 stader. Ved ikke om det kan betale sig at bestille samlet, men det kan jeg evt undersøge. Sabina

Der kunne måske spares på fragten…hvor bor du? Jeg i Aalborg