Danmark s Flow Hive Bee keepers

Hej Cristian. Jeg startede op sidste år med bier, så er meget ny i det
hele, men kommer da efter det stille og roligt.
Jeg mistede desværre også min familie i vinter pga fugt. Havde lavet et læ
skur omkring stadet, men det var ikke nogen god ide.
Jeg har måtte starte op igen og har nu 2 familier, hvor den ene er i
flowhive rammerne og den anden i traditionel LS. Lidt min ekstra familie,
som jeg ikke høster fra som sådan. Jeg synes systemet fungerer fint. Har
tappet 11 liter i år på et stade. Nyder meget at høste egen honning og have
bier i haven. Det giver så god mening for mig. Til vinter vil jeg lave et
andet tag til stadet med god isolering. Selve træ kassen skulle være fin
nok til vinter brug men taget er for simpelt.
Det var så trist at miste bier i vinter, så jeg vil gøre meget for at finde
gode løsninger for dem.
Vi bor jo ikke langt fra hinanden. Jeg er fra Slangerup. Kh Mia

Den 13. jul. 2017 20.45 skrev “Christian Reinholtz” <
honeyflow@discoursemail.com>:

Christian_Reinholtz https://forum.honeyflow.com/u/christian_reinholtz
July 13

Hej Sabrina, jeg har tre traditionelle stader (langstroth og 12/10) og
overvejer flow hive. Er du kommet igang og er du tilfreds? Jeg har haft
bier i fem år op havde sidste år fem familier. To på 12/10 og tre på
langstroth. Desværre døde fire familier pga. sprøjtegift fra en mark tæt
på, men jeg har været heldig med en sværm, som nu er delt i to familier.
Jeg bor i Gadevang, Hillerød. Fint om du vil dele lidt ud af dine
erfaringer med FH​:grinning:

Hej
Bor ved Lønstrup, og kunne godt tænke mig at høre om hvordan din sæson har været, da vores har været rigtig sløj…
Det er 2. År med Flow Hive, men desværre overlevede bierne ikke vinteren, trods vinterhi hos erfaren biavler.
Vi ønsker at prøve at beholde bierne selv over vinteren, men det fraråder biavler, da han mener de fryser ihjel, eller dør pga. Varroa mider. Hvad gør du med dem?
Har læst dine indlæg vedr vinterforanstaltninger med stor fornøjelse, da vi gerne vil prøve dette.

Hej.
Mit navn er Mathilde. Jeg har overvejet i noget tid at anskaffe mig min egen flow ramme. Jeg er helt nybegynder. Jeg ville bare høre hvad folks erfaringer er og hvor meget plads de forskellige har til deres bier. Hvis der er nogen der har en mening om hvorvidt man kan have bier i baghaven eller om det ville give for lidt plads. Min have er en rimelig god størrelse og jeg bor lige ved en skov. Jeg tænkte jeg kunne sætte staden i det bagerste af min have ved mine frugt træer og andre planter. Haven er en rimelig god størrelse, men på grund af huset og hækkene med mere så er jeg bange for de ikke vil kunne få direkte sollys hele dagen. Så har jeg hørt at bierne er tiltrukket af lys og vil få lyst til at undersøge det og da jeg har lys i huset om aftenen vil det så forstyrre bierne?
håber alt det her giver mening og at nogen har nogle ideer og meninger om det hele.
Venlig hilsen Mathilde

Cheeky buggers :slight_smile: :honeybee:

Hej. Jeg har mine stader i en alm have. Den er pæn stor og tæt op skov, men
ikke bred, så vi lever med bierne tæt på. De står tæt på hvor vi parkerer,
men der er ingen problemer i det. Jeg tror rigtig mange løsninger kan
bruges. Man skal tænke flyve ruten lidt ind for ellers støder man ind i
bierne hele tiden. Vi kan ikke helt undgå det her da jeg gerne ville have
dem i den side af haven men jeg synes ikke det er et problem.
De får ikke fuld sol her. Det veksler lidt over dagen og de virker til at
trives fint med det. Kh Mia

1 Like

Hej Flow-Bi’er

Jeg har fået et Flow-hive og står foran min første sæson… på Møn.

– har fulgt min onkel, der nu som et par og 90-årig har lagt biavlen på hylden, og har hjælp fra en lokal biavler med Trugstade.

Men alligevel, hvis der er nogle der har erfaringer med Flow-hiwe på Sydsjælland eller Lolland-Falster, lytter jeg gerne til gode råd :grinning: på forhånd TAK!
Bjørn’

Første høst på Møn med stor succes :blush:

4 Likes

Congratulations! :blush:

Hej Sabina,
Vi er interesseret i at få et flow hive bistade men er på bar bund hvad man gør. Har læst om dine erfaringer med flow hive og det lyder spændende.
Vi ville spørge dig om det var muligt at komme forbi og se dit bistade.
Venlig hilsen
Katrine og Peter

Hej Katrine og Peter
I skal være meget velkomne, men tiden lige nu er ikke helt med.

Vi kigger til bierne i morgen for at tage bestik af af hvor lidt eller meget vi skal indfordre, og så er ugen travl inden vi begge rejser forskudt af hinanden.

Vi er først tilbage i uge 36, men kan godt lave en aftaledag der.

Kh Mia Sabina

Hej Nich måske du kan hjælpe mig . Jeg vil gerne vide om det er samme mål på rammerne Dansk Langstroth og australsk? Passer de rammer som bifamilien kommer på direkte over i det nye stade?
Hilsen Lars[quote=“busso, post:15, topic:4982”]
og
[/quote]

Hej Lars
Jeg køber Langstroth her i DK, dog “sliber” lidt på sideflade så de ikke sidder så stramt.

Jeg har lige oprettet en Facebook side som FlowHive Nordjylland, vi er ikke så mange men lidt kan også gøre det. Du skal være velkommen. Forum siden af FLOWHIVE DK kører lidt tung og ikke så bruger venligt.

Vi ses måske på FB

VH Nich

Hej alle, jeg har været noget passiv her på forumet, men nu hvor solen kigge frem og mine bier har været ud efter vand, fik jeg taget mig sammen til at skrive et indlæg. Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med antal magasiner på FH.
Jeg er p.t. nede på to bifamilier - én på 12/10-rammer og én i flow hive, som jeg fik i gang sidste sommer og som jeg ikke har fået høstet fra endnu.
Tidligere havde jeg udelukkende opstablingsstader (12/10 og langstroth) og har mine bier har som regel gået på to magasiner i foråret, så der har været god plads til foder og yngel - og så jeg ladet det tredje magasin (som jeg typisk har sat på i maj/juni måned) være det magasin, jeg høstede fra.
På de fleste af de videoer, jeg har set fra FH, er der kun to magasiner: et yngel- og fodermagasin og så selve flow super’en ovenpå. Umiddelbart ville jeg have troet, at der ville opstå pladsmangel - med sværmning til følge - med blot to magasiner. Har nogen af jer erfaringer eller overvejelser om det, så giv gerne en melding. Jeg forsøgte i øvrigt at finde Nichs (en flittig mand på forumet!) FB FLowhive Nordjylland uden held. Jeg er ikke så gode venner med forumet her, så jeg prøver lige at oprette en FB-side med titlen Flow Hive Danmark. Er faktisk ikke klar over, hvor dette indlæg bliver vist, så bær over med mig, hvis jeg har startet en tråd et forkert sted:)
Christian fra Gadevang

Hej Christian
Der er en fb gruppe i Danmark. Den hedder bare Flowhive kunne jeg se, men den er der. Kh Sabina

1 Like

Hej og tak fordi du var vågen - jeg har fluks fjernet gruppen og anmodet om at blive medlem af Flowhive:)

Hej Christian gruppen FlowHive Nordjylland eksisterer og det er Nick der har startet den op. Jeg er selv medlem der. Vi er ikke så mange endnu (7). Det kunne da være hyggeligt hvis du også blev medlem af gruppen.
Hilsen Lars

Hej
Jeg overvejer at købe et flowhive 7 frame så jeg kan komme igang til forår. Ville lige høre om det fungere godt for jer her i dk måske der er noget jeg skal være opmærksom på.
Hilsen Michael.

Hej Sabine
Jeg vil spørge hvor kan man købe flowhive rammer?
Hvis du har en ide?
Jeg er ny started og vil gerne købe noget flowhive rammer fordi det ser meget praktisk ud.

Mvh
Zain

Hej allesammen. Jeg hopper lige ind her, da jeg skal starte til februar på kursus, og jeg muligvis ganske utraditionelt gerne vil starte med er flowhive. Er der nogen i Silkeborg området med noget erfaring?

Hej Alle, jeg sidder og vil købe mit første Flow Hive men bliver lidt forvirret over priserne. Må man spørge hvad i har betalt og hvor har i købt det? Og hvilken model har i valgt?
Mvh Bent